Preprava tovaru z Vietnamu je od júla možná aj železnicou!
Kým tovar z Číny sa dlhodobo do Európy prepravuje železničnou prepravou, tovar z Vietnamu bolo ešte nedávno možné dovážať prevažne námorne alebo letecky. Letecká preprava tovaru z Vietnamu sa využívala, tak ako v prípade Číny a ďalších ázijských krajinách pri menších tovaroch a v prípadoch kedy na tovar kupujúci nemohol čakať niekoľko týždňov, či mesiacov.
Námorná vs železničná preprava z Číny
Pred vypuknutím pandémie COVID-19 tvorila námorná preprava tovaru takmer 90 percent všetkých prepráv našich klientov z Číny. Železnicu využívali iba tí klienti, ktorí boli v časovej tiesni. Najväčší nárast dopytu po železničnej preprave z Číny sme štandardne zaznamenávali s blížiacimi sa vianočnými sviatkami alebo Čínskym novým rokom. Pred COVID-19 bola železničná preprava (s dodaním až ku klientovi na Slovensku alebo v Čechách) kratšia oproti námornej o 15 až 20 dní a to sa samozrejme odzrkadľovalo v jej vyššej cene.
Pandémia všetko zmenila. Kvôli nedostatkom prepravných kontajnerov narástla cena námornej prepravy na extrémne sumy. Železničná preprava z Číny je v druhej polovici roka 2021 v mnohých prípadoch cenovo porovnateľná s námornou prepravou. Čistý prepravný čas tovaru železnicou z Číny sa v dôsledku pandémie natiahol iba o pár dní, problém je však so získaním prepravného miesta. Kapacity na prepravovaný tovar sú totiž limitované aj na železnici a preto tovar v mnohých prípadoch stojí v železničnou termináli v Číne niekoľko týždňov (zvyčajne 2-3 týždne) kým sa nájde voľná kapacita na jeho prepravu.
V prvej polovici roka 2021 narástlo využívanie vlakovej prepravy z Číny do Európy o viac ako 50 percent. Za prvý polrok 2021 bolo z Číny do Európy prepravených až 700 tisíc „malých“ 20 ft kontajnerov.
Dohoda Európskej únie o voľnom obchode s Vietnamom vyústila do nutnosti efektívnejšej prepravy
Obchodná dohoda medzi Vietnamom a Európskou úniou, ktorá vstúpila do platnosti v auguste 2020 už priniesla za prvý rok svojej platnosti prvé výsledky v podobe zvýšenia obchodu medzi účastníkmi dohody.
Nová vlaková linka pre medzinárodnú prepravu tovaru je medzi terminálom Yen Vien Railway Station v Hanoji a belgickým mestom Liège. Na každý vlakový spoj sa zmestí 23 kusov 20 ft kontajnerov a vlaky odchádzajú z Hanoja 8x do mesiaca. Celá cesta vlaku z Vietnamu so zastávkou v Číne a následnou cestou do Belgicka by mala trvať 25 až 27 dní.
Naša firma, Infinity Standard, zaznamenala zvýšený dopyt klientov po tovaroch z Vietnamu. Aj kvôli nutnosti vyhovieť požiadavkám klientov o kompletné sprostredkovanie dovozu tovaru z Vietnamu vrátane prepravy , vnímame rozšírenie vlakovej linky z Číny do Európy o zastávku vo Vietname veľmi pozitívne. Do augusta 2021 sme z Vietnamu (mimo vzoriek) realizovali iba námornú prepravu. Vo výrobe máme vo Vietname viacero urgentných objednávok, pre ktorých prepravu radi využijeme novú vlakovú linku. Ak máte záujem o dovoz tovaru z Vietnamu, ozvite sa nám. Radi za vás všetko vybavíme a tovar z Vietnamu vám už preclený dodáme na vami určenú adresu!
O autorovi
Ing. Michaela Královičová, PhD.
Dlhodobo som žila v Ázii. Čínsky jazyk ovládam slovom a písmom. Venujem sa exportnému a importnému poradenstvu pre ázijský trh.