Najväčší nákupný sviatok v Číne “Singles Day” opäť prekonal rekord v tržbách
Už dvanásty rok po sebe organizoval čínsky gigant Alibaba najväčší online predajný sviatok na svete. Výdavky zákazníkov tento rok opäť presiahli rekordné maximum. Singles Day počas tohto roku prebiehal 11 dní, počas ktorých zákazníci utratili 540,3 miliardy juanov, čo je v prepočte 84,5 miliardy dolárov. Minulý rok bolo počas nákupnej horúčky utratených “len” 74 miliárd dolárov.
Čo by ste mali vedieť o nákupnej horúčke Singles Day?
V prvom rade je podstatný dátum konania. Singles Day je v Číne každý rok oslavovaný 11.11., pričom jednotky sú symbolom jednotlivca. Známy je tiež ako deň nezadaných alebo anti-Valentín. Práve slobodní študenti na vysokých školách sa rozhodli tento deň oslavovať a vytvoriť z neho sviatok pre nezadaných. Ich iniciatíva mala veľký úspech na čínskych sociálnych sieťach, kde sa stal nápad obrovským hitom. Akýsi protest proti tradičnému Valentínu tak nabral na obrátkach a jeho úspech si všimol aj technologický gigant Alibaba.
Ten z neho v roku 2009 urobil komerčný sviatok, ktorý sa dostal do povedomia ľudí po celom svete. V Číne tak majú svoj špeciálny Valentín pre nezadaných, počas ktorého môžu slobodní ľudia nákupmi obdarovať samých seba a výrazne ušetriť. V priebehu tohto dňa sú totiž nielen na známom Aliexpresse, ale aj u ďalších čínskych obchodníkov obrovské zľavy. Tie ročne prilákajú milióny ľudí, ktorí sa nechajú strhnúť nákupnou horúčkou. Kvôli veľkému záujmu o výpredaje a zľavy s nimi väčšina obchodníkov začína skôr, čím výrazne zvyšuje svoje obraty.
Porovnanie s minulým rokom
Celkový rast tržieb v porovnaní s minulým rokom bol 8,5 %. Prvýkrát tak Singles Day nedosiahol dvojciferný rast, ako tomu doteraz bolo zvykom. Mnohí odborníci sa preto zhodujú na tom, že Single Day stráca svoj lesk.
Aj napriek tomu, že rekord tržieb bol tento rok opäť prekonaný, celkový percentuálny rast sa v porovnaní s predchádzajúcimi rokmi spomalil. Tento fakt je možné pripísať sprísnenému dohľadu regulačných úradov nad veľkými súkromnými technologickými firmami, ktoré zahŕňajú aj elektronické obchodovanie. Nákupný deň tento rok nesprevádzala ani masívna reklamná kampaň, ako tomu bolo po minulé roky zvykom.
V súčasnosti sa snaží spoločnosť Alibaba prezentovať najmä svoju spoločenskú zodpovednosť. Súčasťou Singles Day bolo napríklad prezentovanie ekologických produktov a väčšia pozornosť sa sústredila na udržateľnosť. Okrem toho boli ľudia počas živého vysielania vyzvaní, aby pomohli získať peniaze na dobré účely. Tie boli neskôr venované napríklad do rezervácie na ochranu slonov na juhozápade Číny.
Aj napriek rastúcim tržbám sa záujem domácich obyvateľov Číny o tento druh nakupovania znižuje. Je pravdou, že dopyt Číňanov klesol, a tak už sa uvažuje o nových náhradách. Jedným z riešením by podľa spoločnosti McKinsey malo byť tzv. nakupovanie naživo, ktoré by malo byť budúcnosťou online predaja v Číne. Ako sa situácia vyvinie je len otázkou času. Aby si však internetové giganty medzi domácimi spotrebiteľmi udržali svoje čísla predajnosti, budú musieť vymyslieť nové obchodné stratégie.
Ak potrebujete nakúpiť tovar alebo stroje pre vaše podnikanie z Číny, naša firma Infinity Standard vám s tým rada pomôže. Ozvite sa nám a my vám tovar alebo stroje z Číny dovezieme až do vášho skladu.
O autorovi
Daša Uherková
Mám vyštudovaný manažment a marketing. S Infinity Standard spolupracujem na dvoch projektoch. Mám rada výzvy a rada sa zdokonaľujem v rôznych oblastiach.