Opäť sme boli v TA3: témou boli protesty v Číne a vývoj medzinárodneho obchodu
V týchto dňoch pomaly končia protesty proti lockdownom v Číne, ktoré ovplyvnili svetovú ekonomiku. Ako to vyzeralo v Číne a aký je aktuálny vývoj zahraničného obchodu prezradila odborníčka na Čínu a obchodovanie s Áziou, Michaela Kralovičová, v živom vysielaní na TA3.
Čo bolo dôvodom zavedenia prísnych pravidiel nulovej tolerancie v Číne?
V Číne najskôr vypukla pandémia koronavírusu v meste Wuhan, ktoré bolo okamžite celé uzatvorené a ľudia boli v prísnej karanténe. Nákaza koronavírusu sa nešírila ďalej, a tak sa stal nápad s uzatvorením celých provincií ukážkovým príkladom, ako vyhrať boj s koronavírusom a zastaviť jeho šírenie ďalej.
Čínska vláda očakávala, že takýmto spôsobom sa jej podarí prekonať celú pandémiu a po jej skončení budú ľudia opäť schopní vrátiť sa do normálu. Problémom sa stal fakt, že vírus koronavírusu neustále mutuje a politika nulovej tolerancie stráca zmysel a nie je dlhodobo udržateľná.
Ako prebieha politika nulovej tolerancie v praxi?
Čína zatvára obrovské mestá už pri prvých výskytoch koronavírusu, čo sa čínskym obyvateľom nepáči. Známe sú prípady, kedy boli ľudia zatvorení na pracoviskách alebo dokonca v Disneylande, pretože sa tam vyskytol pozitívny prípad a celý areál sa uzavrel. Prísne nariadenia však ľuďom nevyhovujú a boja sa chodiť do práce, obchodov, kina alebo vôbec vyjsť z domu, aby neboli v nesprávnom čase na nesprávnom mieste a neskončili zatvorení v povinnej karanténe mimo svojho domova.
Situácia je natoľko vážna, že sa v Číne konajú najväčšie protesty za posledných 20 rokov, ktoré majú dopad aj na svetový obchod. Protesty sa v Číne dejú na lokálnej úrovni, pričom nejde o koordinované protesty, ktoré by mali spôsobiť prevrat. Očakáva sa, že na protesty bude čínska vláda reagovať postupným uvoľňovaním protipandemických opatrení.
Jedným z dôvodov, prečo je uvoľňovanie opatrení problémom je nízka miera vakcinácie a chýbajúca imunita ľudí voči koronavírusu. Tú si kvôli neustálym lockdownom Číňania nestihli vybudovať, pretože sa snažili koronavírusu radšej úplne vyhnúť.
Ako ovplyvnila politika nulovej tolerancie v Číne medzinárodný obchod?
Čína je továrňou sveta a od jej výroby sú závislé krajiny celého sveta. Po vypuknutí pandémie a prvých obmedzeniach si svoju závislosť od Číny začali mnohé krajiny uvedomovať, kvôli čomu zostala konkurencieschopnosť Číny ohrozená. Nové výrobné možnosti ponúka Vietnam, India a ďalšie krajiny južnej a juhovýchodnej Ázie, procesy zmeny sa však odhadujú na niekoľko rokov.
Krajiny južnej a juhovýchodnej Ázie preberajú od Číny niektoré jednoduchšie typy výroby už po dobu niekoľkých rokov a pandémia to len zrýchlila. Do Indie, Vietnamu, či Bangladéšu sa presunula najmä textilná výroba, a tiež výroba jednoduchej elektroniky alebo nábytku.
Čína ešte pred pandémiou čelila a stále čelí problému týkajúceho sa nedostatočného počtu ľudí v produktívnom veku. Ten má za následok politika jedného dieťaťa, ktorá je síce zrušená, ale ľudia v Číne nemajú záujem o zakladanie veľkých rodín. Problém s nedostatkom ľudí v produktívnom veku rieši Čína automatizáciou. Za posledný rok bolo v Číne nainštalovaných najviac priemyselných robotov na svete.
Má zmysel presunúť výrobu do Európy?
Lockdowny v Číne spôsobili obrovské výpadky dôležitých komponentov pre výrobu vo viacerých továrňach po celom svete, najmä v automobilovom a chemickom priemysle. Počas pandémie tak dochádzalo k odstaveniu alebo spomaleniu výroby, na základe čoho sa začalo uvažovať o výrobe kľúčových komponentov v Európe. Okrem nedostatku niektorých výrobných vstupov sa však stali problémom aj extrémne rastúce ceny prepravy. Kým pred pandémiou sa dal 40-stopový kontajner z Číny doviezť za 3 000 eur, ceny začiatkom roka 2022 sa pohybovali na úrovni 15 000 eur.
Situácia na medzinárodnom trhu sa však neustále vyvíja a možné úvahy o presune výroby niektorých kľúčových komponentov do Európy skomplikovala energetická kríza, inflácia a vojna na Ukrajine. Medzitým ceny prepravy z Číny konečne klesli, čo opäť umožňuje lepšie podmienky pre obchodovanie s Čínou a Áziou. Kým počas pandémie sme z Číny dovážali najmä stroje, aby sme mohli výrobu zabezpečiť v Európe, v súčasnosti sa z Číny a Ázie začínajú dovážať hotové výrobky.
Ak vás téma zaujala, viac sa dozviete priamo v rozhovore na TA3:
O autorovi
Daša Uherková
Mám vyštudovaný manažment a marketing. S Infinity Standard spolupracujem na dvoch projektoch. Mám rada výzvy a rada sa zdokonaľujem v rôznych oblastiach.