Import z Číny a Ázie pokračuje: Loď Ever Given je späť!
Nákladná loď Ever Given narazila 23.03.2021 v Suezskom prieplave na plytčinu. Tým zablokovala prejazd Suezskym prieplavom pre desiatky ďalších lodí. Infinity Standard má na preprave desiatky kontajnerov, preto sme situáciu pozorne sledovali. Dnes ráno sa podarilo dostať loď do plavby schopného stavu. Informovala o tom spoločnosť Inchcape Shipping na twitteri. Naše zásielky z Číny a tovar našich klientov, ktorý je na ceste z Ázie zasiahla kríza našťastie iba okrajovo. S určitými zdržaniami námornej prepravy z Číny a Ázie je v dôsledku dopadu Ever Given potrebné počítať, výrazné omeškania ale neočakávame.
Ever Given
Loď Ever Given patrí japonskej lodnej spoločnosti Shoei Kisen KK. Prevádzkovateľom je taiwanská spoločnosť Evergreen Marine. Patrí do triedy gold a je jednou z najväčších kontajnerových lodí na svete. Loď dlhá 400 a široká 60 metrov dokáže naraz odviesť približne 20 000 lodných kontajnerov.
Suezský prieplav
Má dĺžku 193 kilometrov a spája Stredozemné a Červené more. Umožňuje tak lodiam jednoduchý prieplav bez nutnosti oboplávať celú Afriku. Predstavuje najkratšiu lodnú trasu medzi Áziou a Európou. Ide o jednu z najrušnejších námorných trás na svete. Popri cestovnom ruchu a remitanciách tvorí kľúčové zdroje príjmov pre egyptskú ekonomiku. Prieplav ročne zabezpečuje okolo 30 % globálnej kontajnerovej prepravy.
Zablokovanie Suezskeho prieplavu
V utorok 23.03.2021 zablokovala kontajnerová nákladná loď Ever Given Suezský prieplav. Bola na ceste z Číny do Rotterdamu. Po celej dĺžke sa vzpriečila a zabránila tak prejazdu ďalším lodiam. Tých je aktuálne niekoľko desiatok a čakajú po oboch stranách Suezskeho prieplavu na jej vyslobodenie.
Na lodi Ever Given je naložených 18 300 kontajnerov, ktoré čakajú na doručenie. Ostatné čakajúce lode vezú tak isto náklad, ktorý bude vo veľkej miere meškať s doručením. Aktuálne informácie spoločnosti Inchcape Shipping hovoria o tom, že loď sa konečne podarilo dostať do plavby schopného stavu. O ďalších informáciách budú postupne informovať. Je teda otázne za ako dlho bude loď zo Suezskeho prieplavu odstránená, aby ostatné lode mohli pokračovať v ceste.
Ako sa loď Ever Given mohla zaseknúť?
Zatiaľ nie je jasný dôvod prečo sa loď zasekla a táto situácia sa bude preverovať. Prvotné informácie ako príčinu uznali silný vietor, ktorý dosahoval rýchlosť až 50 km/h. Ten vraj otočil loďou a zapríčinil tak jej zaseknutie.
Najnovšie vyjadrenie Rabíja na tlačovej konferencii v prístavnom meste Suez však vyvrátili vietor ako príčinu. ,,Silný vietor a počasie neboli hlavnou príčinou, prečo loď narazila na plytčinu. Na vine je zrejme technická porucha alebo ľudské zlyhanie” dodal na vysvetlenie.
Kontroverznou sa stala aj myšlienka, že kapitán havaroval po tom, ako loďou na mori urobil niekoľko manévrov a nakreslil tak obrázok penisu. Túto informáciu však okamžite vyvrátilo niekoľko zdrojov, pričom prevádzkujúca spoločnosť označila túto kresbu za náhodu. Pravdou je, že tento obrázok vznikol ešte predtým, ako vôbec loď dostala povolenie na vjazd do Suezskeho prieplavu. Loď Ever Given pokračovala zhruba 45 minút cez prieplav, keď došlo k neobjasnenej chybe. Tá má za následok jej zaseknutie.
Obrovské straty
Nakoľko tvorí Suezský prieplav jednu z hlavných námorných obchodných ciest je jeho momentálne nevyužitie stratové. Odhaduje sa, že týždňová strata predstavuje zhruba 10 miliárd dolárov. Veľkým problémom sú najmä predĺžené čakacie doby. Z Európy sú na ceste do Ázie prázdne kontajnery, na ktoré už v Ázií čaká náklad. Na druhej strane Suezskeho prieplavu čakajú nákladné lode, ktoré už teraz so svojou dodávkou meškajú niekoľko dní. Tento počet sa ešte zvýši po tom, čo sa vôbec dostanú na radu a získajú povolenie na vjazd.
Našťastie vzniknutá situácia nepriniesla žiadne straty na ľudských životoch a neohrozila životné prostredie. Až 90 percent našich námorných prepráv tovaru z Číny a Ázie smeruje cez Suezský prieplav. Preto sme v Infinity Standard veľmi radi, že sa loď podarilo dostať do pohybu. Veríme, že sa globálna námorná preprava počas tohto týždňa opäť stabilizuje. V dôsledku problémov s lodnou prepravou sme pre klientov počas prepravnej krízy riešili železničnú prepravu.
Potrebujete nakúpiť tovar v Číne alebo iných ázijských krajinách a chcete si ho nechať bezpečne doviezť až k vám? Infinity Standard je tu pre vás!
O autorovi
Daša Uherková
Mám vyštudovaný manažment a marketing. S Infinity Standard spolupracujem na dvoch projektoch. Mám rada výzvy a rada sa zdokonaľujem v rôznych oblastiach.