Ako vyzerá dovoz z Číny a Ázie na konci roka 2021?
Rok 2021 bol pre obchodovanie s Čínou a Áziou turbulentným rokom. Z možností preprav tovaru z Číny a Ázie prakticky vypadla železničná preprava a udialo sa viacero ďalších zmien, o ktorých sa viac dozviete v článku.
Historické maximá cien prepravy z Číny a Ázie
Ceny prepravy z Číny a Ázie dosiahli v roku 2021 maximá. Boli sme svedkami toho, že nám prepravca ponúkol cenu prepravy 40 ft kontajnera z Číny do klientovho skladu na Slovensku za 16 tisíc eur. V novembri a decembri 2021 už boli ceny námornej prepravy priaznivejšie a prepravu 40 ft kontajnera bolo možné zrealizovať za cca 13 až 14 a pol tisíc eur.
Letecká preprava si v roku 2021 udržiavala bezprecedentne vysoké ceny. Keďže sa kvôli pandémii Covid-19 neobnovili turistické lety, prepravné kapacity sa nenavýšili a ceny prirodzene nemali ísť ako dole.
V roku 2021 nás prekvapila najmä železničná preprava. Tá bola pred prepuknutím pandémie koronavírusu považovaná za rýchlejšiu a drahšiu alternatívu k námornej preprave. Pandémia však všetko zmenila. Spôsobila meškania vo vlakových termináloch v dĺžke niekoľkých týždňov až mesiacov. Boli sme svedkami toho ako železničná preprava z Číny, ktorá by pred pandémiou trvala cca 25 dní, zabrala až takmer 4 mesiace. V súčasnosti kvôli zdržaniam železničnú prepravu aj napriek jej nižšej cene (ďalší paradox!) oproti námornej preprave pri dovoze z Číny a Ázie neodporúčame.
Zdržania v námorných prístavoch a železničných termináloch
Zdržania počas prepravy tovaru z Číny a Ázie sa však netýkajú iba železničnej prepravy. Oneskorenia majú aj námorné prepravy. Lode štandardne meškajú už v prístavoch v Číne a zápasíme aj so zdržaniami v Koperi a iných európskych prístavov. Námorná preprava ale stále zostáva najvyužívanejšou prepravou z Číny a Ázie, pretože je výrazne stabilnejšia ako železničná preprava a hlavne kapacitne vybavenejšia.
Predĺžený čas výroby kvôli racionalizácii spotreby energie v Číne
Importérov z Číny v roku 2021 potrápili aj snahy čínskej vlády znížiť spotrebu energie v mnohých čínskych provinciách s cieľom pripraviť ich na zimu bez vysokých hodnôt smogu. Kvôli vládnym nariadeniam museli od septembra mnohé továrne v Číne obmedziť výrobu. Niektoré továrne mohli vyrábať napríklad iba 3-5 dní v týždni. Extrémom bola továreň zásobujúca automobilový priemysel, ktorá dostala príkaz vyrábať iba jeden týždeň v mesiaci. V decembri je už situácia stabilizovaná a výroba pokračuje takmer ako pred zavedením opatrení.
Zdraženie výrobných vstupov, ktoré sa koncom roku začína stabilizovať
Rok 2021 bol aj rokom zdražovania výrobných vstupov, čo spôsobilo, že cena niektorých tovarov narástla aj o 70 a viac percent. Dotklo sa to napríklad stavebníctva. Nezdraželi však iba výrobné vstupy v Ázii. V celom svete pozorujeme zvyšovanie cien a infláciu tlačiacu sa hore. Mnohých našich klientov vystrašili v prvej polovici roku 2021 zvyšujúce sa ceny vstupov a tým aj tovaru v Číny a rozhodli sa s objednávkami počkať. Niektorí nakúpili tovary už naskladnené v Európe, ďalší začali nakupovať tovary od európskych výrobcov. Vo väčšine prípadov však išlo o krátkodobé riešenie, nakoľko sa tovary už dovezené z Číny z európskych veľkoskladov rýchlo predali a ceny išli následne po opätovnom naskladnení prirodzene hore. Európskym výrobcom sa tiež postupne zvýšili náklady, aj oni zdvihli ceny a mnohé tovary vyrobené v Číne sa teda po pár týždňoch a mesiacoch stali opäť výhodným dovozmi.
Zdraželi najmä výrobky z kovov: od novembra ale dochádza k znižovaniu cien
Najväčšie zdražovanie cien vstupov sme zaznamenali v roku 2021 v už spomínanom stavebníctve. Nemenej výrazné zdražovanie postihlo aj výrobky z kovov, napríklad gabióny, matice a skrutky. Od novembra 2021 nám už pri výrobkoch z kovov ale ponúkajú čínski výrobcovia lepšie ceny a prebehlo niekoľko zlacňovaní.
Aké sú vyhliadky ohľadom dovozu z Číny a Ázie na prvé mesiace 2022?
Na začiatku roka 2022 očakávame tlaky na prepravné kapacity z Číny kvôli blížiacim sa sviatkom Čínskeho nového roka – samotný sviatok pripadá na 1. februára 2022. Keďže sú v Číne prísne pandemické opatrenia, predpokladáme, že výroba bude zastavená iba minimálne, kvôli nemožnosti pracovnej sily vrátiť sa domov k rodinám v iných provinciách. Po najväčších čínskych sviatkoch očakávame výhodnejšie dovozy z Číny nakoľko čínska vláda prijíma opatrenia na zníženie cien materiálových vstupov do výroby a v roku 2022 by malo postupne dochádzať k navyšovaniu prepravných kapacít v dôsledku očakávaných dodávok nových kontajnerov a prepravných lodí. Ak chystáte na dovoz tovaru z Číny, obráťte sa na nás, Infinity Standard, a my vám ho radi zabezpečíme.
O autorovi
Ing. Michaela Královičová, PhD.
Dlhodobo som žila v Ázii. Čínsky jazyk ovládam slovom a písmom. Venujem sa exportnému a importnému poradenstvu pre ázijský trh.