Dovoz z Číny: prepravu až do prístavu v Európe od čínskeho dodávateľa akceptujte iba ak ste ochotný priplatiť si stovky až tisíce eur!
Preprava z Číny do Európy a ich riziká nízkych nákladov
Ponúka vám čínsky dodávateľ, s ktorým komunikujete cez Alibabu alebo iný portál, prepravu tovaru až do prístavu v Európe? Neberte to, ak nechcete zaplatiť stovky alebo tisíce eur navyše.
Ponuka relatívne lacnej prepravy z Číny zabezpečená dodávateľom v Číne je na prvý pohľad veľmi lákavá. Dodávateľ vám napríklad ponúkne, že vám prepraví laser z Číny, ktorý má váhu niekoľko stoviek kilogramov a metráž na prepravu takmer 2 kubické metre, do Terstu za 150 amerických dolárov. V niektorých prípadoch vám prepravu dokonca môže sľúbiť zrealizovať „zadarmo“.
Keďže sa dlhodobo venujeme kompletnému zabezpečovaniu dovozu tovaru a strojov z Číny a Ázie, máme prehľad o cenách prepravy. Vieme preto, že prepravu zo skladov dodávateľov v Číne až do európskych prístavov nie je možné zrealizovať za 150 dolárov! Pri stroji, ktorý sme uviedli ako príklad hore v texte, vyjde takáto preprava minimálne na 400 eur s tým, že námorná doprava až do skladu na Slovensku alebo v Česku bude stáť približne vo výške od 600 až 800 eur. Táto suma je už aj vrátane prepravy zo skladu čínskeho dodávateľa.
Určite ste si všimli značný cenový rozdiel medzi ponukou prepravy čínskym dodávateľom a akoukoľvek medzinárodnou prepravnou spoločnosťou. V čom je teda problém a prečo vám ponúka čínsky dodávateľ prepravu tak lacno?
Čínski dodávatelia nemajú predstavu o nákladoch spojených s prepravou tovaru až do prístavu určenia v Európe. Tiež pri svojej cenovej ponuke nezohľadňujú dokumentáciu potrebnú k precleniu a vyzdvihnutiu tovaru príjemcom v prístave. Okrem sprievodnej dokumentácie vám tovar nepoistia na preprave, takže vám v prípade jeho poškodenia zisteného po prevzatí v Európe nikto nevráti finančné prostriedky, ktoré ste investovali do obchodu a vy skončíte s nepredajným tovarom alebo nefunkčným strojom.
Ak vám teda pošle čínsky dodávateľ tovar alebo stroj z Číny do Terstu alebo Hamburgu a povie vám, že si ho tam môžete o cca 30 dní vyzdvihnúť, očakávajte problémy. Čínski dodávatelia sa o zásielky po odoslaní (mimo Aliexpressu, kde majú viazané finančné prostriedky získané predajom až do doby dodania a potvrdenia zákazníkom) spravidla nezaujímajú a zamestnanci v európskych prístavoch vás o prijatí zásielky tiež nebudú vopred informovať. V mnohých prípadoch si na vás spomenú až po viac ako týždni od prijatia zásielky do prístavu a pošlú vám faktúru za stojné a skladné vo výške 200 eur za každý deň skladovania zásielky. Predstavte si, že bola vaša zásielka v prístave 7 dní. Táto doba vám navýšila hodnotu tovaru alebo stroja z Číny automaticky o 1400 eur. To však ešte nie je všetko nakoľko si aj po zaplatení týchto extra poplatkov zásielku nemôžete vyzdvihnúť pretože k nej nemáte potrebnú dokumentáciu, ktorú vám dodávateľ neposkytol, keďže ste ju nežiadali. Jej získanie bude trvať niekoľko dní, čo vám ešte viac navýši skladné a stojné v prístave. Ak by ste boli rýchly, dokázali by ste získať dokumentáciu do 3 dní, či by sa extra náklady navýšili „iba“ o 600 eur. Po zaplatení finálnych extra nákladov v prístave je však potrebné zabezpečiť prepravu z prístavu k vám na Slovensko alebo do Česka a precliť tovar. V tejto fáze je potrebné počítať s nákladom vo výške cca 150 až 200 eur.
Oplatilo sa teda riešiť prepravu cez čínskeho dodávateľa?
Kým pri preprave tovaru z Číny medzinárodnou prepravnou spoločnosťou by ste zaplatili maximálne 800 eur, preprava „realizovaná“ čínskym dodávateľom vás vyšla až na cca 2200 eur.
Ak potrebujete zrealizovať dovoz z Číny a chcete mať vopred isté, že pôjde o bezpečný obchod, pri ktorom sa nebudete musieť stresovať s prepravou, či colnicou – naša firma Infinity Standard je tu pre vás! Váš tovar vyzdvihneme u čínskeho dodávateľa, zabezpečíme sprievodnú dokumentáciu, zariadime preclenie a tovar alebo stroj z Číny vám dovezieme až do vášho skladu. To všetko za výhodných a rozumných cenových podmienok. Podrobné informácie o našich službách a priebehu dovozu z Číny a Ázie nájdete tu.
O autorovi
Ing. Michaela Královičová, PhD.
Dlhodobo som žila v Číne. Čínsky jazyk ovládam slovom a písmom. Venujem sa exportnému a importnému poradenstvu pre čínsky trh.